پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228566
حال و هواي نظام بانکي قبل از ماراتن کاهش نرخ سود
تاریخ انتشار : 1396/06/05 17:20:45
نمایش : 1681
برخي شعب بانکي چند روزي مانده به الزام کاهش نرخ سود، در تماس با سپرده‌گذاراني که سپرده‌هاي بالاي ۱۰۰ ميليون تومان دارند، درخواست مراجعه و تمديد با نرخ ۲۲تا ۲۳ درصدي دارند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بانکها دست بردار نيستند و هر روز، طرحي نو براي جذب سپرده‌ها درمي اندازند. اکنون هم که ديگر اوضاع متفاوت است و بانک مرکزي با بخشنامه شديداللحني، از يازدهم شهريورماه بانکها را مکلف کرده که شرايط را به گونه اي پيش برند که هيچ بانک يا شعبه اي، بالاتر از نرخ مصوب، سود پرداخت نکند. همين بخشنامه کافي است تا بانکها دوباره در مدت زمان تعيين شده، شرايط را به سمت دلخواه خود پيش برند و تا مي توانند سپرده جذب کنند.

به همين خاطر است که اين روزها تا رسيدن به مهلت زمان تعيين شده، از بانکها و برخي شعب، رفتارهاي عجيب و غريبي را مي توان ديد؛ شايد هم عجيب نباشد، چراکه نرخ سود همچنان در بازار دستوري تعيين مي شود و بانکها هم البته در يک رقابت منفي با هم، هيچگاه نخواستند که نرخ را به سمت رقابتي شدن پيش برند و تا جايي که ممکن است به فضاي توليد و تجارت کشور فکر کنند.

اکنون شرايط به گونه اي پيش رفته که بانک مرکزي، باز هم بهترين رويکرد را صدور بخشنامه براي تثبيت نرخ سود بانکي بداند و از همه بانکها بخواهد که التزام عملي لازم را نسبت به اجراي آن داشته باشند؛ به همين دليل است که براي تطبيق همه شعب بانکي به مفاد اين بخشنامه، بانک مرکزي مهلتي چند روزه را اعلام کرد و از سه شنبه هفته گذشته، سي و يکم مردادماه تا شنبه هفته آينده يازدهم شهريورماه به همه بانکها مهلت داد تا زمينه سازي لازم براي کاهش نرخ سود را داشته باشند.

اين طور بانک مرکزي اعلام کرد که پس از مهلت تعيين شده، ديگر هيچ عذر و بهانه اي از سوي شعب بانکي پذيرفته شده نيست و همه بايد نرخ هاي يکسان را در شعب اعمال کنند؛ حتي اين بخشنامه، راه را براي صندوق هاي سرمايه‌گذاري بانکها که به اعتقاد بانک مرکزي، فرزند ناخلف سيستم بانکي هم هستند، بسته و اعلام کرده که حتي صندوق هاي قابل معامله در بورس هم، حق افزايش نرخ سود را بالاتر از نرخ هاي مصوب ندارند.

بر اين اساس است که ظاهر بخشنامه مي گويد، همه راههاي منتهي به پرداخت نرخ سود بالاتر در نظام بانکي ايران، بسته شده و راه دور زدن و عدم تمکين نسبت به ناظر و سياستگذار پولي و بانکي کشور وجود ندارد. اين در شرايطي است که البته تجربه نشان داده که نظام بانکي ايران، حداقل در اين مورد بسيار نوآور است و شرايط را به گونه اي پيش مي برد که هميشه، طرح هايي را در پستو داشته باشد تا در روز مبادا رو کند و به نوعي آنگونه که خودش دلش مي خواهد، مصوبات را اجرايي نمايد.

در اين ميان نکته عجيب، رفتار برخي بانکهايي است که البته صورتهاي مالي چندان شفاف و مشخصي هم ندارند و اکنون به هر بهانه اي که شده، تلاش دارند تا سپرده هاي بيشتري جذب کرده و نرخ سود بالاتري را بپردازند تا براي سپرده گذاران جذاب تر باشد و منجر به اين شود که آنها در اين فضاي سخت سپرده گيري، شعبه و بانک مرتبط با آنها را انتخاب کنند.

بررسي هاي ميداني خبرنگار مهر حکايت از آن دارد که برخي بانکها با ارسال پيامک هايي به مشتريان، تلاش دارند تا سپرده بيشتري از آنها جذب کنند و آنهايي هم که حتي چند ماهي به سررسيده يکساله شدنشان باقي مانده است را با شيوه هاي جذاب، به تمديد پيش از موعد فرابخوانند تا بلکه مطمئن باشند که يکسال ديگر هم، آن سپرده را در اختيار دارند. هر چه باشد، بعد از يکسان سازي نرخ سود، البته اگر همه به آن پايبند باشند، مشتري خيلي برايش تفاوتي ندارد که در کدام بانک و موسسه سپرده گذاري کند؛ چراکه همه سود يکسان مي دهند.

يکي از مشتريان نظام بانکي در گفتگو با خبرنگار مهر مي گويد: بانکها شروع به جذب سپرده هاي بالاي صد ميليون تومان با طرح‌ها و شرايط ويژه اي کرده اند که بالاخره پيشنهادشان هم تا حدودي براي مشتريان جذاب است. به اين معنا که برخي بانکها با هدايت هدفمند سپرده گذاران به سمت سپرده گذاري در شعب خود، تلاش دارند تا در اين مدت زمان محدود، مشتري را متقاعد کنند که در بانک آنها سپرده گذاري خود را صورت دهد

وي مي افزايد: سپرده اي در حدود صد ميليون تومان را در صندوق يک بانک سپرده گذاري کرده بودم که سررسيد آن، مهرماه است، اما اکنون بانک پيامکي را ارسال کرده که براي تعيين تکليف سپرده خود به بانک مراجعه کنيد؛ در حاليکه هنوز چند ماهي زمان باقي است.

به گفته اين مشتري نظام بانکي، وقتي به شعبه مراجعه کردم، از موضوع کاهش نرخ سود به ميزان ۱۵ درصد مطلع شدم و به اين ترتيب، به درخواست متصدي باجه، سپرده خود را لغو و آن را با يک سپرده ديگر يکساله که نرخ سودي معادل ۲۰ درصد دارد، جايگزين کردم، هر چه باشد نرخ بيست درصدي بهتر از پانزده درصد است.

در عين حال، يکي ديگر از مشتريان نظام بانکي با نمايش پيامکي که از سوي يکي از بانکها برايش ارسال شده، به خبرنگار مهر مي گويد: بانک اين پيامک را ارسال کرده و درخواست نموده تا براي تعيين تکليف سپرده به شعبه مراجعه کنم؛ من هم که با تعلل دو سه روزه براي مراجعه به شعبه، مواجه بودم، مجدد با تماس از سوي کارمندان شعبه مواجه شدم که اصرار داشتند که هر چه سريعتر کار را پيش برده و براي تعيين تکليف سپرده به شعبه مراجعه کنم.

در اين ميان يکي از مشتريان نظام بانکي با اعلام پيامک دريافتي خود از سوي يک بانک به خبرنگار مهر مي گويد: اين بانک خاص حاضر است که براي سپرده يکساله، ۲۲ تا ۲۳ درصد سود بپردازد و اين شرايط جذابي است که ممکن است هرکسي را اغوا کند.

او مي افزايد: متن پيامک به اين شرح است: مشتري گرامي بانک ...، با توجه به بخشنامه اخير بانک مرکزي در خصوص نرخ سود سپرده ها، خواهشمند است جهت تعيين تکليف سپرده هاي خود تا پايان هفته جاري به شعبه مربوطه در اين بانک مراجعه فرماييد. شماره مرکز تماس .....

بنابراين مردم شاهد چنين تلاش هايي براي جذب سپرده هستند.به هرحال اين روزها هر گونه رفتاري از سمت بانکها براي جذب سپرده بيشتر دور از ذهن نيست؛ چراکه وضعيت منابع برخي از بانکها مناسب نيست و هنوز هم ردپاي سودهاي موهومي در ترازنامه آنها به چشم مي خورد.

مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html